Interventie MTVP: Meekijkconsulten
Onder deze interventie verstaan we het kunnen consulteren van een expert binnen de eerste lijn zoals een kaderhuisarts of kaderapotheker.
Aangepaste versie: mei 2024
Wat deze interventie jouw huisartsenpraktijk en jouw patiënt oplevert
Een (vorm van) consultatie is van meerwaarde van de patiënt omdat het in veel gevallen wachttijd scheelt en soms ook onnodig bezoek aan bijvoorbeeld een ziekenhuis. Ook wordt het eigen risico van de patiënt niet aangesproken.
Voor huisartsen is consultatie prettig omdat het vaak eenvoudig is om aan te vragen, en er daarna snel inhoudelijk advies op casuïstiek niveau volgt. Dit is een groot voordeel ten opzichte van mailen, bellen of verwijzen.
Kaderhuisartsen en kaderapothekers waarderen ook het feit dat zij via consultatie huisartsen of POH’s kunnen adviseren op basis van een concrete en onderbouwde vraagstelling. Ze vinden het ook prettig dat ze een schriftelijk verslag hebben van het gegeven advies in tegenstelling tot een telefonisch advies. En dat zij hun tijd en inzet vergoed krijgen.
Minimale eis: om aan te tonen dat aan deze interventie is voldaan moeten huisartsenpraktijken toestemming geven om deze gegevens te verkrijgen uit Vip. Indien hier geen toestemming voor wordt verleend dan moet de praktijk zelf een uitdraai kunnen overleggen van de aantallen meekijkconsulten.
Einddoel: Praktijken maken aantoonbaar gebruik van de mogelijkheden van meekijkconsulten en maken optimaal gebruik van het leereffect van deze interventie.
Hoe voer je de interventie uit
Voorbereiding
Er zijn momenteel verschillende mogelijkheden voor eerstelijnsconsultatie kaderhuisartsen/apotheker via VIP:
- Kaderhuisartsen DM en long, en kaderapothekers DM, leefstijl en long per 1 januari 2024.
Andere vormen van consultatie vergoed vanuit andere financieringsbronnen dan MTVP:
- (Teleconsultatie zie de mogelijke disciplines)
- (Meekijkconsulten GGZ, dit is Regulier Consultatieve Dienst)
Uitvoer
Ga na met je praktijk welke mogelijkheden van consultatie je optimaal benut en welke nog niet. En verbindt daaraan een concrete actie om dichter tot het einddoel te komen van deze interventie.
Contactpersoon
Sabine Mira Ferrer via mtvp@rijnduin.nl
Projecten Rijn en Duin:
Interventies Meer Tijd Voor de Patiënt (MTVP)
- Administratielast verlagen door Lean werken
- Anders triëren door middel van triagetraining
- Beeldbellen/e-mail/chatcontact met patiënten
- Flexibele consultduur
- Implementeren eHealth platforms voor patiënten
- Meekijkconsulten
- Positieve Gezondheid
- Samenwerking met het wijkteam / buurtteam / sociaal team / wijkmanager / tweede lijn / GGZ / wijkverpleging
- Taakherschikking
- Training SOLK/ALK
- Uitbreiding van personele capaciteit
- Welzijn op Recept
- Intervisie Meer Tijd Voor de Patiënt