Klachtenregeling
Heeft u een klacht over de uitvoering van de zorg?
Wij en de door ons gecontracteerde zorgverleners doen ons uiterste best om u de best mogelijke zorg te bieden. Mocht u desondanks niet helemaal tevreden zijn over de verleende zorg of ziet u ruimte voor verbetering, dan horen we dat graag. U kunt uw idee mailen naar klacht@rijnduin.nl.
Klachtenregeling
Het kan voorkomen dat u ontevreden bent over de zorg die u heeft gekregen en een klacht heeft over de uitvoering van de zorg. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de wachttijd of de bejegening door een zorgverlener.
U kunt alleen bij ons terecht als de zorgverlener waarover u een klacht heeft werkt in opdracht van Rijn en Duin. Werkt de zorgverlener niet in opdracht van Rijn en Duin, dan kunnen wij uw klacht niet in behandeling nemen. Wij kunnen u mogelijk wel op weg helpen waar u wél terecht kunt. Neemt u daarom bij vragen of twijfel contact met ons op via klacht@rijnduin.nl of telefoonnummer 088 – 2045300.
Wat kunt u doen?
1. U bespreekt uw klacht met de zorgverlener
Dit is vaak de meest eenvoudige manier. Meestal leidt dit tot een snelle oplossing wanneer u rechtstreeks spreekt met diegene, die naar uw mening uw klacht heeft veroorzaakt.
2. Uw klacht neerleggen bij de klachtenfunctionaris
Vindt u het moeilijk om uw klacht te bespreken met de zorgverlener of heeft het gesprek met de zorgverlener niet tot een bevredigende oplossing geleid? Dan kunt u de klachtenfunctionaris van Rijn en Duin inschakelen. Rijn en Duin is voor de behandeling van klachten aangesloten bij de Stichting Klachten en Geschillencommissie Eerstelijnszorg (Skge). De klachtenfunctionaris van het Skge is onafhankelijk en kan voor u bemiddelen, of u adviseren bij de stappen die u kunt nemen. Uw klacht wordt strikt vertrouwelijk behandeld. Meer informatie vindt u op de website van de Skge.
U kunt uw klacht schriftelijk indienen door het digitale klachtenformulier op de website van de Skge in te vullen. Bij zorgaanbieder kiest u “zorggroep” en vult u in: Coöperatie Rijn en Duin, Elisabethhof 21a, 2353 EW Leiderdorp, telefoonnummer: 088 – 2045300. In de toelichting kunt u vermelden tegen welke zorgverlener (naam zorgverlener en praktijk) uw klacht is gericht.
Er zijn voor u geen kosten verbonden aan het indienen van een klacht of het inschakelen van de klachtenfunctionaris.
3. Als de bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet tot een bevredigende oplossing leidt, kunt u zich wenden tot de geschilleninstantie voor de eerstelijnszorg.
Rijn en Duin is aangesloten bij de geschillencommissie van de Skge. Aan het indienen van een geschil zijn wel kosten verbonden. Meer informatie hierover vindt u op de website van Skge.
Een geschil kan schriftelijk worden ingediend bij de Skge door middel van het invullen en verzenden van het digitale geschilformulier op de website van de Skge.