
Klachtenregeling
Heeft u een klacht over de uitvoering van de zorg?
Rijn en Duin en de door ons gecontracteerde zorgverleners doen ons uiterste best om u de best mogelijke zorg te bieden. Mocht u desondanks niet helemaal tevreden zijn over de verleende zorg of ziet u ruimte voor verbetering, dan horen we dat graag. U kunt uw idee mailen naar klacht@rijnduin.nl.
Klachtenregeling
Het kan voorkomen dat u ontevreden bent over de zorg die u heeft gekregen en een klacht heeft over de uitvoering van de zorg. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de wachttijd of de bejegening door een zorgverlener.
Wanneer kunt u bij ons een klacht indienen?
- Als u niet tevreden bent over de wijze waarop Rijn en Duin de eerstelijns (keten)zorg in de regio Zuid-Holland Noord coördineert en ondersteunt.
- Als u niet tevreden bent over de zorg die u heeft ontvangen van een van onze leefstijlcoaches. Wij kunnen uw klacht alleen in behandeling nemen als de betreffende leefstijlcoach werkt in opdracht van onze dochteronderneming Caliber Zorgt. Welke leefstijlcoaches dat zijn, vindt u hier.
Wat kunt u doen als u een klacht heeft over andere eerstelijnszorgverleners?
Bent u niet tevreden over zorg die u van bijvoorbeeld uw huisarts, apotheker, fysiotherapeut of diëtist heeft ontvangen? Of van een leefstijlcoach die niet aan ons verbonden is? Dan dient u uw klacht in bij de praktijk waar de betrokken zorgverlener werkzaam is. De klachtenfunctionaris van deze praktijk zal uw klacht vervolgens behandelen volgens de eigen klachtenregeling van de desbetreffende praktijk.
Heeft u klacht betrekking op zorg die door zorgverleners van verschillende praktijken in onderlinge samenhang wordt aangeboden (bijvoorbeeld als onderdeel van een zorgprogramma)? En bent u niet tevreden over de zorg die u van verschillende daarbij betrokken praktijken heeft ontvangen? Dan dient u uw klacht in bij de desbetreffende praktijken. De klachtenfunctionarissen van deze praktijken zullen vervolgens in onderling overleg én in overleg met u bepalen hoe zij de klacht gezamenlijk kunnen behandelen. Er vindt alleen een gezamenlijke behandeling van uw klacht plaats als u daarmee hebt ingestemd.
Heeft u vragen waar u met uw klacht terecht kunt?
Wij kunnen ons voorstellen dat het niet altijd meteen duidelijk is waar u met uw klacht terecht kunt. Heeft u vragen of twijfelt u of u bij ons een klacht kunt indienen, neemt u dan contact met ons op via klacht@rijnduin.nl of telefoonnummer 088 – 2045300. Wij informeren u dan over uw mogelijkheden en waar u eventueel elders wél terecht kunt.
Welke stappen kunt u volgen als u niet tevreden bent over de door ons verleende zorg?
1. U bespreekt uw klacht met de zorgverlener
Dit is vaak de meest eenvoudige manier. Meestal leidt dit tot een snelle oplossing wanneer u rechtstreeks spreekt met diegene, die naar uw mening uw klacht heeft veroorzaakt.
2. Uw klacht neerleggen bij de klachtenfunctionaris
Vindt u het moeilijk om uw klacht te bespreken met de zorgverlener of heeft het gesprek met de zorgverlener niet tot een bevredigende oplossing geleid? Dan kunt u onze externe klachtenfunctionaris inschakelen. Rijn en Duin en Caliber Zorgt B.V. zijn voor de behandeling van klachten aangesloten bij de Stichting Klachten en Geschillencommissie Eerstelijnszorg (Skge). De klachtenfunctionaris van het Skge is onafhankelijk en kan voor u bemiddelen, of u adviseren bij de stappen die u kunt nemen. Uw klacht wordt strikt vertrouwelijk behandeld. Meer informatie vindt u op de website van de Skge.
U kunt uw klacht schriftelijk indienen door het digitale klachtenformulier op de website van de Skge in te vullen.
- Heeft u een klacht over Rijn en Duin, dan kiest u bij zorgaanbieder “zorggroep” en vult u in: Coöperatie Rijn en Duin, Elisabethhof 21a, 2353 EW Leiderdorp, telefoonnummer: 088 – 2045300.
- Heeft u een klacht over een van onze leefstijlcoaches, dan kiest u bij zorgaanbieder “zorggroep” en vult u in: Caliber Zorgt B.V., Elisabethhof 21a, 2353 EW Leiderdorp, telefoonnummer: 088 – 2045300.
In de toelichting kunt u vermelden tegen welke zorgverlener (naam zorgverlener en praktijk) uw klacht is gericht. Er zijn voor u geen kosten verbonden aan het indienen van een klacht of het inschakelen van de klachtenfunctionaris.
3. Als de behandeling door de klachtenfunctionaris niet tot een bevredigende oplossing leidt, kunt u zich wenden tot de geschilleninstantie voor de eerstelijnszorg.
Rijn en Duin is aangesloten bij de geschillencommissie van de Skge. Aan het indienen van een geschil zijn wel kosten verbonden. Meer informatie hierover vindt u op de website van Skge.
Een geschil kan schriftelijk worden ingediend bij de Skge door middel van het invullen en verzenden van het digitale geschilformulier op de website van de Skge.