Eerste apotheken zetten terugvraagmethode in
De terugvraagmethode is een bewezen methode om na te gaan of zorgverleners hun patiënten goed hebben ingelicht over bijvoorbeeld medicijngebruik. In juni kregen de apotheekteams van de Katwijkse Apotheek en de Apotheek De Hoge Zijde in Alphen aan den Rijn van Pharos een training over de terugvraagmethode. Ook het herkennen van beperkte gezondheidsvaardigheden kwam daarbij aan bod. De training werd positief ontvangen en de apotheken zullen de terugvraagmethode vanaf nu toepassen bij de eerste uitgifte bij al hun patiënten. De scholing is onderdeel van het project Hart voor Verbinden waarbij vier bewezen interventies ingezet worden voor patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden.
Tijdens het eerste deel van de training kwamen vragen aan bod als: wat zijn beperkte gezondheidsvaardigheden, hoe vaak komt het voor (ongeveer 1 op de 3 personen in Nederland!), hoe herken je de signalen van mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden en hoe ga je daar vervolgens mee om? Dit deel van de training is vooral bedoeld als achtergrondinformatie en om de doelgroep van beperkt gezondheidsvaardigen beter te leren (her)kennen.
Drie kernboodschappen
De terugvraagmethode stond centraal tijdens het tweede gedeelte van de scholing. Bij deze gesprekstechniek worden maximaal drie kernboodschappen bij de eerste uitgifte van een nieuw medicijn verteld aan de patiënt. Aan het einde van het gesprek stelt de zorgverlener een vraag om te controleren of hij/zij de informatie duidelijk heeft verteld. De terugvraagmethode is een betrouwbare manier om te controleren of je boodschap duidelijk is overgekomen bij je patiënt. Onderdeel is om elke patiënt in eigen woorden te laten vertellen wat zojuist besproken is.
Rollenspellen
De nieuwe vaardigheden werden volop geoefend met behulp van rollenspellen met een acteur. Hoewel deze nieuwe gespreksvoering nog onwennig voelde voor de apotheekteams, werd deze manier van trainen als waardevol beoordeeld. ‘Heel goed om dit met een rollenspel te kunnen oefenen’, ‘leuke interacties’, ‘hele herkenbare situaties’ waren reacties na de trainingsavonden, net als ‘dit zijn hele praktische handvatten, die we morgen in de praktijk kunnen toepassen!’ En dat is ook precies wat de apotheken nu gaan doen: de terugvraagmethode wordt meteen in gebruik genomen in Katwijk en Alphen aan den Rijn. Een mooi stukje implementatie van Hart voor Verbinden!
Hart voor Verbinden
Het project Hart voor Verbinden richt zich op mensen met cardiometabole ziekten, zoals (hoog risico op) hart- en vaatziekten, diabetes, hoge bloeddruk en obesitas. Eén van de vier bewezen interventies is het toepassen van de terugvraagmethode in de apotheken om na te gaan of zorgverleners patiënten begrijpelijk informeren over hun medicijngebruik. De terugvraagmethode leidt tot een beter begrip van het gebruik van geneesmiddelen en verbeterde therapietrouw.
Hart voor Verbinden wordt gesubsidieerd vanuit ‘Samen Beslissen’ van Zorginstituut Nederland. Het project maakt deel uit van de regeling ‘Leren gebruiken van Uitkomstinformatie voor Samen beslissen’ van het Zorginstituut Nederland. De uitvoering ligt in handen van Stichting Health Base, regio-organisatie Rijn en Duin en het Nationaal eHealth Living Lab (NeLL). Er wordt samengewerkt met organisaties zoals LUMC, Pharos, Nivel, zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid en Zorgbelang inclusief.
Gerelateerd nieuws
-
Meer Tijd Voor de Patiënt (MTVP) per 1 januari 2025 naar segment 1
Verder lezen: Meer Tijd Voor de Patiënt (MTVP) per 1 januari 2025 naar segment 1 -
Deelnemers Healthcare Potentials III: ‘Met kleine initiatieven kun je al veel succes boeken’
Verder lezen: Deelnemers Healthcare Potentials III: ‘Met kleine initiatieven kun je al veel succes boeken’ -
Maarten van Gemeren: ‘De Eerstelijnsraad van Rijn en Duin is werk in uitvoering’
Verder lezen: Maarten van Gemeren: ‘De Eerstelijnsraad van Rijn en Duin is werk in uitvoering’